הידרואליקה

המילה הידראוליקה נוצרה מחיבור של שתי מילים ביוונית: הידרו שמשמעותה מים ואולוס שמשמעותה צינור. מדע ההידראוליקה עוסק בחוקי התנועה ובשיווי המשקל של נוזלים הזורמים בתנאי לחץ, כאשר עיקרו של המדע יישומי (בניגוד לענפי מדע תיאורטיים שונים). אמנם מדובר בתחום רחב מאוד, אך השימוש במונח הידראוליקה בשפת היומיום מתייחס בדרך כלל ספציפית לזרימת מים או שמן במערכת צינורות לחץ המיועדת להעביר כוח על ידי דחיסת נוזלים.

השימוש בכוח המים הזורמים לצרכי האדם אינו מודרני כלל, כשלמעשה ניתן למצוא עדויות לרתימת מים זורמים לצרכים שונים כבר לפני 8,000 שנה במצרים העתיקה ובמסופוטמיה. בנוסף, כבר לפני 3,000 שנה נעשה שימוש במים למדידת זמן (שעוני מים) בסין, הודו ובבל העתיקה. ביוון העתיקה הצליחו לתכנן מערכות הידראוליות מורכבות שהתבססו על גלגלי מים גדולים ופיתוחים נוספים בתחום ההידראוליקה באו לעולם בסין, החל משנת 600 לפני הספירה.

בוכנה הידראולית ומשאבה הידראולית

הדוגמה הטובה ביותר ליישום חוקי ההידראוליקה היא כמובן המשאבה ההידראולית. המשאבה משמשת להגברת לחץ המופעל על נוזל הנתון בתוך גליל. המשאבות ההידראוליות נמצאות בשימוש נרחב בענפי תעשייה רבים ומגוונים כשבדרך כלל המשאבות ההידראוליות משמשות להפעלת ציוד הידראולי מסוגים שונים, כמו לדוגמה בוכנות הידראוליות.

משאבה הידראולית היא בדרך כלל משאבת בוכנה (משאבה בוכנאית) השייכת לקבוצת המשאבות שפעולתן מבוססת על שינויי נפח. משאבת בוכנה מורכבת משסתומי יניקה וסניקה חד כיווניים, צילינדר ובוכנה. כאשר מקטינים את נפח חלל השאיבה באמצעות הבוכנה, הנוזל נדחק ונלחץ, שסתום הסניקה נפתח במקביל לסגירת שסתום היניקה והנוזל נסנק אל מחוץ לצילינדר.

ניתן למצוא בוכנות הידראוליות בין היתר במחפרונים, משאבות בטון, דחפורים, משאיות איסוף אשפה, בלמי המכונית, מדחסי אשפה, עגורנים ועוד. בנוסף לכך, מגבה הידראולי המשמש להרמת רכבים לצורך החלפת גלגל מבוסס אף הוא על בוכנה הידראולית.

מלגזות הידראוליות

בתעשיית המלגזות נעשה שימוש נרחב ביותר בבוכנות הידראוליות. מלגזות הידראוליות הן המלגזות הנפוצות ביותר, שכן התורן ההידראולי מספק אמינות, ניחן בכושר הרמה מצוין ונחשב לחסכוני מאוד. מלגזות הידראוליות מונעות באמצעים שונים, כמו לדוגמה מנוע חשמלי, בנזין, דיזל או גז פחמימני מעובה. בחלקה האחורי של המלגזה ניתן למצוא משקולת כבדה מברזל (או סוללה כבדה המיוצרת מעופרת) שתפקידה לפצות על המשקלים הכבדים שמרימה המלגזה באמצעות התורן.

בחלקה הקדמי של מלגזה ההידראולית ניתן למצוא תורן אנכי האחראי על פעולת ההרמה. התורן כולל מערכת הידראולית המורכבת ממתלים וצילינדרים וכמובן גם מוטות פלדה שאליהם מחוברות זרועות שטוחות ואשר עליהן מעמיסים את הציוד או המטען. יש לציין כי הבוכנות ההידראוליות הממוקמות בתורן ההרמה ובמערכת הבקרה משמשות בעיקר להרמת או להורדת ציוד ומשאות כבדים, אך ברוב המלגזות המודרניות ניתן גם למצוא מערכות הידראוליות המאפשרות למפעיל המלגזה לשלוט במרחק שבין זרועות המלגזה.

שינוי גודל גופנים